כתב היד שלי מכוער

November 07, 2018





כתב היד שלי מכוער
אחד הדברים שאני אוהבת בגילי, המתרחק מהינקות, הוא שיש דברים שכבר נתקלים בהם פחות, לוקחים אותם בפרופורציות, או שמשאירים אותם מאחור ובוחרים שלא להיתקל בהם יותר. לא מזמן התעוררתי משינה, כולי שטופת זיעה, לחוצה ומודאגת מהמבחן במתמטיקה שנכחתי בו. לא יכולה לתאר איזו הקלה חשתי כשהבנתי שמדובר בחלום, אושר הציף אותי כאילו ברגע זה קבלתי טלפון מאריאלה ממפעל הפיס ( סביר כי היחידי שיכול להבין אותי ולהזדהות עם התחושה במאה אחוז הוא אחי שנאלץ ללמד אותי מתמטיקה. מבחינת שנינו עקירת שיניים הנה חוויה עדיפה על פני ניסיונותיו להסביר לי פרבולות, משוואות, נוסחאות ועוד מיני קללות.)
בואו נודה, מבחנים זה דבר מבאס אך בלתי נמנע. במהלך החיים אנו נתקלים בסוגים שונים של מבחנים. כל מי שנכנס לשוק העבודה נחשף "לעונג" שבמבחני מיון שונים.
אלי מגיעים לאבחון גרפולוגי – התגובות שונות ומגוונות, יש מי שלחוץ יותר ויש מי שלחוץ פחות. אחת התגובות הנפוצות היא "הכתב שלי מכוער/ הכתב שלי זוועתי/ הכתב שלי לא ברור" . הכותב מתנצל, מנסה להוריד ציפיות, להתגונן, בקיצור חוזר להיות תלמיד בכיתה העומד לפני המורה או לקוח מול מנהל הבנק שלו.
אני מצדי מנסה להרגיע- מחייכת, מסבירה מה עומד לקרות, מציעה קפה, מים, פעם זה עוזר ופעם פחות ( למי זה עזר אני יכולה לראות בכתב היד).
זו הזדמנות להרגעה כללית, לכל אלו הצפויים להגיע לאבחון גרפולוגי – כתב היד אינו אמור להיות יפה, לא במובן של כתיבה תמה.
מדהים לגלות כי עוד בכיתה א' כשהמורה מלמדת את אותיות א' ב' עם חוקים ברורים, והנחיות ברורות, תלמידים שונים כותבים אחרת האחד מהשני. אם ניקח דגימות כתב של ילדי כיתה אחת, נגלה כי לכל תלמיד כתב ייחודי לו ואף לא אחד זהה לכתב התקן.
מה זה אומר ?
המורה מלמדת על פי "תקן הכתיבה", תקן מוסכם ומקובל אך התלמידים כותבים אחרת מהתקן, חריגות התקן מלמדות אותנו בעצם על ייחודיותו של הכותב. ככל שהילד שולט בכתיבה כך הוא יביא לידי ביטוי את אישיותו הייחודית לידי ביטוי ולכן אבחון גרפולוגי רלוונטי כאשר האדם מגיע למה שנקרא בגרות גרפית, שהכותב מצליח להגיע לאוטומטיזציה של כתיבה, הכתיבה הופכת להיות חלק מהאדם, כמעט בלתי מודעת. זו הסיבה כי לא נכון לערוך אבחון גרפולוגי במצבים מסוימים של לקויות למידה כמו דיסגרפיה למשל. זו הסיבה שגרפולוגים דורשים מהכותבים לכתוב בשפת אם, או בשפה הנוחה והטבעית ביותר לכתיבה עבור הנבחן.
אנשים מן השורה נוטים לחשוב על כתבים ברורים ותקניים מאוד ככתבים "יפים", גרפולוגים מתייחסים אחרת "ליופי הכתב" ומחפשים את האיזון בין קריאות הכתב, מהירות הכתב ומקוריות הכתב. תמיד רכיב אחד בא על חשבון רכיב אחר. ככל שהכתב מהיר יותר נפגמת מידת הקריאות, ככל שהכתב קריא ומדויק יותר כך נפגמת מידת המהירות והמקוריות שלו.
בקצרה מהירות כתיבה מעידה על מהירות חשיבה ועשייה. מקוריות הכתיבה על מקוריות החשיבה והעשייה.
מורות נוטות לכתוב מאוד ברור, הדבר מתבקש מתוקף מקצוען, עם זאת, אין להתעלם "מאופי של מורה". כולנו מכירים את האמירה "יש לו כתב של רופא", בד"כ הדבר בא לומר כי הכתב לא ברור, באופן קיצוני – כתיבה מהירה מעידה על חשיבה מהירה, חלוקת קשב טובה ועוד, תחשבו על רופאים, בחדר מיון למשל, שצריכים להגיב מהר, לחשוב על אופציות שונות במקביל, להפעיל אינטואיציות חזקות ולהגיע להחלטות מהירות. סיבה נוספת "לכתיבת רופאים" נעוצה בתקשורת – המטרה הראשונה והבסיסית של כתיבה היא תקשורת בין אנשים, כתיבה ברורה משמעותה תקשורת ברורה וההיפך, לא פעם רופאים מגיעים ממקום של "ממילא לא תבין ולכן אני לא מתאמץ להסביר" .
בפעם הבאה שאתם מגיעים לגרפולוג תבואו רגועים ונינוחים, תחייכו, הגרפולוג רוצה להכיר אתכם, אתם לא צריכים להמציא שום דבר, אלא להיות אתם. אם לא עברתם את האבחון ( ובהנחה שהגרפולוג עשה עבודה טובה) הדבר אינו מעיד על שום דבר שלילי לגביכם. האבחון הגרפולוגי, בוודאי כאשר מדובר באבחון לשם השמת עובד, בא לבחון התאמה לתפקיד ספציפי בארגון ספציפי.
אם נחזור רגע לחלום על המבחן במתמטיקה – יש דברים שבאמת כדאי להשאיר מאחור, כל אחד ונקודת החולשה שלו. אני למבחנים במתמטיקה לא חוזרת !!!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook